tisdag, september 15, 2009

Signerat Rev.

Hej huset,

Jag skriver under min nya signatur Reverand O-d0G. Jag skulle vilja resa en högst husrelaterad fråga. Egentligen hade jag planer på att skriva en insändare, men det ligger längre ner i prioriteringslistan. Jag tänkte att det är bättre att först tala till mina närmsta medmänniskor, dvs. husborna.
Frågan gäller tvättider. Det har under många år och ev. epoker, florerat rykten om en "dold" alternativt "oskriven" regel som inskränker det grundläggande bokningssystemet (läs: papperet som hänger i tvättstugan). Enligt denna omtalade regel kan man helt sonika ta över en tvättid om den som bokat inte dyker upp efter - och här finns olika varianter - 30 till 90 minuter efter tvättidsstart. Detta fick Reverand O-d0G bittert erfara på lördagsmorgonen när jag tänkte sova bort, iallafall lite grann, av bakfyllan från fredagens fest. Klockan 9.30 när jag går ner med en sprängande huvudvärk, och tvätten (tvättid 07-12), är det full rulle i tvättstugan med blöta och torra kalsonger om vartannat, tvättmedel över hela golvet, hela väggarna tapetserade med drypande flanellskjortor och fyra strykjärn på maxvärme! Notera en viss överdrift, kontentan av det hela är att det var jävligt upptaget.
Hur ska man förhålla sig till framförallt denna "ryktesregel", men också andra av liknande art? Det känns ganska uppenbart att någon, för säkert många många år sedan, bara var jävligt sugen på att tvätta på nån annans tvättid och då etablerade detta rykte som har blivit någon slags universell sanning, visserligen med lokala varianter, men på det stora hela vedertagen av de flesta.
Ska inte någon gå in och ta ett ansvar? Vart gömmer sig Umeå Kommun när det hettar till i grannsämjan!? UPP TILL KAMP


Rev. O-d0G

2 kommentarer:

Tibbe T sa...

60 min, sen får man ta tvättstugan! Man kan undkomma detta genom att skriva på listan ex (i ditt fall) "från 09.30". Så har jag lärt mig att denna oskrivna regel funkar.

Micke sa...

Jag tycker som du insinuerar Oskar att man ska kunna boka en tid och själv bestämma hur man vill lägga upp den. Framförallt när som på Rullis inte ens finns nån lapp om den här skumma regeln. För övrigt är iPhone bäst, ingen protest.