torsdag, juni 11, 2009

In case of fire

Idag fick jag svar på min ständiga fundering från TVÅ personer hos Bostaden!
Klistrar in mailen här så alla vet vad som gäller :

-----

Hej!

Jag vidarebefordrar din fråga till Bo Mattsson, han kan nog ge ett korrekt svar. Men jag tror att det ska fungera så här.
Varje rum är en brandcell, så man ska ta sig dit och stänga lägenhetsdörren. Köket är också en brandcell, där går dörren igen om brandlarmet går, för att eventuell brand där inte ska sprida sig. Så om det brinner i trapphuset ska man vänta i lägenheten till brandkåren hjälper er ut.

Hälsningar!

Tommy Åberg

----

Hej Andreas!

Svaret från Tommy är helt korrekt. Det som är viktigt är att i ert boende där det finns magnethållande funktioner på dörrarna så måste ni se till så att inget förhindrar dörrarna att stängas samt att de inte dörrarna plockas bort? syftet är ju att den skall stänga in den eventuella branden och förhindra rökspridning i korridoren och byggnaden samt att utrymningsvägar där er korridor är en sådan hålls fria.
Jag tycker det är jättebra att ni reflekterar över detta och att ni pratar om det i korridoren/korridorerna. Vi på Bostaden har också höjt nivån när det gäller brandsäkerheten genom kontinuerliga kontroller mot verksamheter och boende men här måste alla känna sitt ansvar och arbeta förebyggande där vi får hjälpas åt samt att vi ger varandra signaler där det finns brister.



Med vänlig hälsning

Bo Mattsson
AB Bostaden i Umeå

-----

Nu är det bara att tända på...

1 kommentar:

Mabbi sa...

hehe.. du har precis börjat motverka brandsäkerheten med att ta över min skohylla.. vänta bara tills Tommy kommer på besök! Jag lämnade två filtar oxå till er i korren.. så ni kan sola ute på sommaren o inte fryser i blåsten i köket.