måndag, december 29, 2008

Brandsäkerhetselegi

Hören mig alla!
Herrskap från huset!
Låt mig förtälja
om Rasande Åberg:
I strid mot studenten
han åkte till oss
i osunda ottan
med hat i håg.
Hör mig, det var
en vansinnesfärd.

Ur Ålidhems lågor
stormade Åberg
med nytänt patos
om brandsäkerhet.
Sadlade Sleipner,
sparken från Hel
och trotsade toppen
Nydalahöjd;
drog genom korrar
i besinningslöst hat.

Där han drev fram
cyklar flög;
skohyllor vräktes
i vredesmod ut.
I köket en hög
byggdes av bråtet -
en storslagen skapelse
till gudars ära
att skåda och fröjdas
åt studentens skatt.

Han dansade sedan
på förfäders vis
-ko-ack-ack-ack-
ut genom dörren
och dånade bort
med skallande skratt.
Hören, studenter
kvartersvärdens yl
som ännu skalla
över frostigt rike!

3 kommentarer:

Mabbi sa...

Ohh noo mitt skoställ, eller framförallt mina skor!!! Har han blivit galen? han skulle bara veta att jag har smugglat in hanna oxå! Moahahahhaaaaa

Tibbe T sa...

Fin poesi Jivin' J! Men helvete nu är jag rädd.. har jag inga skor kvar? Och "min" cykel?

Mabbi sa...

CyklAR t´Tibbe!! =) Jag tänkte iaf till o ställde upp en utav mina cyklar på vinden. Risken finns ju dock att han har slängt bort den cyklen det är punka på som jag lämnade kvar i cykelstället, är väll inte mitt fel att jag får punka snabbare än jag hinner laga dem.. =)