torsdag, januari 08, 2009

Etikettlektion 1 - Tack.

Jag fick en etikettbok i julklapp av en kompis (varför jag fick en etikettbok behöver vi inte grubbla på) och därför tänker jag dela med mig av mina nyvunna kunskaper. För allvarligt, en del av er kan verkligen behöva lära er lite enkel etikett.

Vi börjar med ordet tack.

Ett tack ska alltid levereras med ett leende eller glad uppsyn.

Olika tackvarianter:
Tack, tack så mycket, tack så vänligt! - För någon annans artighet, som att hålla upp dörren, erbjuda plats osv.

Tack, tack för din omtanke! - För frågan hur man mår, hur närstående mår osv.

Tack! - För växelpengar i kassan, taxiresan osv.

Stort tack! Tusen tack! Varmt tack! Jättetack! Hjärtligt tack! - För lyckönskan, gratulation, alla slags bjudningar, present osv.

Tack, så gott/läckert/härligt/kul/roligt! - För bjuden måltid, dryck, underhållning osv.

Hur man svarar på tack:
Tack själv!
Varsågod!
Ingen orsak!
Det var ett nöje!
Åh, det var bara roligt!
Det är jag som ska tacka!
Att du blir glad räcker för mig!

Säg inte:
Äh! Äsch! Vadå? Den här fula...!

Kom ihåg:
- En skriftlig inbjudan kräver ett skriftligt tack.
- Tack sägs vänligt till värden direkt efter bjuden måltid. Man tackar även när man lämnar bjudningen: "Tack för en jättetrevlig kväll/lunch/kaffestund".
- Efter bjudning skriver man eller ringer och tackar för senast (även om festen var tråkig).
- Man tackar även för de fester eller bjudningar dit man kommit med en present, ex ett bröllop, examen, födelsedag.

Gyllene regel: Rätt är att tacka ofta, fel är att inte tacka.

På nästa lektion ska vi ta upp det lilla ordet förlåt.

1 kommentar:

Anonym sa...

utmärkt inslag i bloggen! Jag har alltid undrat när jag egentligen ska säga tack..