torsdag, oktober 16, 2008

Alla vägar bär till 178an.

Jag minns det som att det var igår, den där kalla vinterkvällen i februari 2007. Det var den kvällen jag besökte Rullstensgatan 178 för allra första gången. Jag skulle på min kompis MPs korrefest (MP har tyvärr flyttat till Stockholm nu), och hade många förväntningar inför kvällen. På den tiden bodde jag på Ålidhem, Pedagoggränd närmare bestämt. Aldrig hade jag kunnat ana att den kvällen skulle förändra mitt liv så radikalt.

Det började redan när jag kom över bron till Nydalahöjd. Det var en annan luft jag andades, mer frisk och syrerik. Kände en behaglig stämning som inte riktigt gick att sätta fingret på. Såg alla fina hus och tänkte tillbaka på Ålidhem och skokartongerna där. Vad är detta för plejs? tänkte jag. Har jag hamnat i himmelriket?

Nåväl, jag parkerade hojen utanför 178an, och en våg av känslor sköljde över mig! Vilket otroligt fint hus! Jag gick in i trapphuset och tappade hakan. Kan ett studenthus vara så här fräsht, häftigt och coolt? Jag andades in atmosfären och började gå uppför trappen. Första våningen till vänster, där bodde MP. Ringde på dörren. Klev in i korridoren, och DÅ! Jag hann inte tänka, utan det var bara en ren reflex; Här ska jag bo! utbrast jag till MP.

Sagt och gjort, i augusti samma år gick flyttlasset och nu sitter jag här i mitt rum på 178an och trivs. Det är oktober 2008 och imorgon ska vi på 178an dricka vin och snusa.

Hela gänget samlat

3 kommentarer:

Mabbi sa...

Det var bland det vackraste jag hört... här på 178:an.. någon mer som vill dela med sig av sitt första möte med 178:an? Jag är idel öra..

Hany sa...

Vilken solskenshistoria!

MP sa...

Jag minns så väl när du sträckte ut armarna och var så nöjd att du inte kunde nå båda väggarna på korren samtidigt. O jag få säga vad jag tror så var de i det ögonblicket du bestämde dig.