tisdag, oktober 14, 2008

Fakta om punka


Jag har stor erfarenhet av punka på cyklar. Just nu har jag punka på båda mina cyklar. Hur gör man? Kan man då fråga sig...

1. Fråga pappa eller någon annan kunnig person som kan laga den åt dig.
2. Lämna in den på cykelverkstad som micke säger. Dock inget alternativ för en snål student.
3. Gör det själv.

Jag har nu för första gången i mitt liv bestämt mig för alternativ tre. Detta eftersom pappa inte är i närheten och jag inte har orkat övertala någon annan man till detta, å så har ja lite dåligt med cash oxå. (Jo, viktor, du ska få dina 50 spänn).

Då kan jag informera att man först måste kolla vilken typ av slang man ska ha, hur stor den ska vara alltså. Sen måste man ta sig till ett ställe o köpa den förbannade slangen. Å då ska man helst ha kollat vilken ventil det är som ska vara till cykeln, det finns tre olika sorters ventiler.
Nu är jag i fasen att jag ska samla redskap för utförandet, då är det bra o ha en cykelpump (hittade en i korren för några veckor sen, hoppas att den ligger kvar), tre st grejer som man kan få fram slangen med (vet inte vad de heter, fått låna från jonas i korren) å sen en skiftnyckel (ev har myran en). När detta är införskaffat så har iaf jag planerat o göra det imorgon på min lediga dag.. så jag har gott om tid o inte känner någon stress. Vi får se hur det går. I värsta fall så finns det ju alltid en plan B.

1 kommentar:

Tibbe T sa...

Ehhh... när du är klar med dina cyklar, kanske du kan upprepa proceduren och ta dig an min nya hoj?